BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, January 2, 2009

PeNyakiT


Sejak kebelakangan nih, macam2 penyakit ada kat Malaysia nih.Kalau cerita pasal masalah nyamuk tentu Chikungunya dan demam denggi merupakan penyakit yang sampai saat ini ditakuti. Chikungunya dan denggi disebabkan oleh nyamuk yang sama, Aedes aegypti. Aye risau jugak bila fikirkan dua penyakit nih. Nyamuk2 nih ia bukan kira nak gigit saper.ikut suka dia jer. Kat kampung aye skang,dah ada 4,5 orang yang ada simptom2 penyakit nih.Salah sorang daripadanya..opah sedara aye. Opah sedara aye nih dah agak berumur.Kalo x silap aye umo dia dah more than 70. Aye risau dia x cukup kuat tuk lawan sakit dia. Aye doakan tok ulong cepat sembuh.

Penyakit Chikungunya

Penyakit Chikungunya adalah penyakit jangkitan virus yang disebarkan oleh gigitan nyamuk Aedes. Gejala utama jangkitan adalah demam panas, rasa sakit yang teruk pada sendi terutamanya sendi kecil dan ruam. Chikungunya tidak menyebabkan kematian dan adalah ’self-limiting’ ataupun sembuh dengan sendiri. Pesakit cuma memerlukan rawatan simptomatik dan rehat secukupnya, namun gejala sakit sendi boleh berlarutan bagi pesakit yang telah berumur. Rawatan hospital hanyalah untuk keadaan tertentu sahaja. Pesakit kebiasaannya memperoleh imuniti sepanjang hayat. Sepertimana jangkitan virus lain, tiada ubat khusus atau vaksin untuk penyakit Chikungunya. Cara paling berkesan untuk mengelakkannya adalah dengan mengawal pembiakan nyamuk aedes di persekitaran kita.

source : http://blog.moh.gov.my

So,to uol sumer,kalo uol or ur family or ur frens ada gejala2 kat atas nih cepat2 g cek doctor ek.Kalo melarat nnt lagi susah. Dan jgn lupa jgk bersihkan tempat tinggl kita. jangan bagi can nyamuk2 nih nak bermastautin kat umah kita.nyibuk jekk!!Kalo takat nak menumpang jer xper gak. Ni dah la menumpang pastu bagi mudarat sekali kat orang.ish!!!x patut betui.

0 comments: